Prejsť na hlavný obsah

Abstrakt
V 15. a 16. storočí časť európskeho obyvateľstva čelila hrozbe mocného nepriateľa – Osmanskej ríši – ktorá si ich chcela podmaniť, čo vyústilo do vlny strachu a nenávisti. Správy o tureckom obliehaní a dobytí Konštantínopolu v roku 1453 už väčšinou obsahovali stereotypy negatívneho európskeho obrazu Osmanov v 16. a 17. storočí. Turecká hrozba bola tiež dôležitým katalyzátorom budovania európskej identity – latinská kresťanská cirkev a Európa sa po stáročia definovali dištancovaním sa od islamského náboženstva. Významná časť vizuálnych zobrazení Osmanov mala za cieľ posilniť aj negatívne emócie – ilustračné bulletiny a letáky zasahujúce pomerne široké publikum, ako aj jednotlivé drevorezy, často zobrazovali ich brutalitu. Na zobrazenie krutosti nepriateľa sa používali aj biblické motívy (napr. vražda detí v Betleheme). Textová a obrazová propaganda popri mobilizácii udržiavala pri živote neustály pocit strachu a ohrozenia v snahe zjednotiť obyvateľstvo za účelom stabilizácie spoločenského poriadku. Štúdia osvetľuje proces budovania a posilňovania obrazu nepriateľa prezentovaním grafických reprodukcií zobrazujúcich krutosť Osmanov a ich zotročovanie časti kresťanského obyvateľstva.

Kľúčové slová: Osmanská ríša, európska identita, propaganda v 16. storočí, Erhard Schön, Niklas Stoer

Abstract
In the 15th and 16th centuries, a part of the European population faced the threat of a powerful enemy – the Ottoman Empire – with a foreign religion intending to conquer them, which resulted in feelings of fear and hatred. The reports of the Turkish siege and conquest of Constantinople in 1453 already mostly included the stereotypes of a negative European image of the Ottomans in the 16th and 17th centuries. The Turkish threat was also an important catalyst of the construction of the European identity: for centuries the Latin Christian Church and Europe defined itself by distancing itself from the Islam religion.
A significant part of the visual depictions of the Ottomans also intended to reinforce negative emotions: newsletter and leaflet illustrations reaching relatively wide audiences, as well as individual woodcuts, often depicted their brutality. Biblical motifs (e.g. the murder of the children in Bethlehem) were also used to show the cruelty of the enemy. The textual and pictorial propaganda kept alive a constant feeling of fear and being under threat in an attempt to unite the population in order to stabilize the social order, in addition to the mobilization. The study will shed light on the process of constructing and strengthening the image of the enemy by presenting graphic reproductions depicting the cruelty of the Ottomans and their enslavement of parts of the Christian population.

Keywords: Ottoman Empire, European identity,16th century, propaganda, Erhard Schön, Niklas Stoer