Prejsť na hlavný obsah

Abstrakt
V doterajšom výskume sa začiatky výskumu synoptických evanjelií veľmi často datujú do druhej polovice 16. storočia. Cieľom tejto štúdie je ísť ďalej a študovať samotný pôvod synoptických evanjelií ako literárneho žánru. Článok poskytuje, po prvé, prehľad o histórii harmónie západných evanjelií. Po druhé, súpis renesančných evanjeliových harmónií, ktoré sú zostavené vo forme synoptických evanjelií. Po tretie, analýzu týchto synopsií, za účelom objasnenia ich zdrojov v skorších harmóniách. Existujú dva nepreskúmané rukopisy z 15. storočia (Mainz, Wissenschaftliche Stadtbibliothek, Hs I 83; Chicago, Newberry Library, MS 161), ako aj nedávno skúmaný Monotessaron od Petra de Rivo, ktoré všetky dokazujú, že výskum synopstických evanjelia sa začal už pred tzv. reformačnou érou. Okrem toho je tu zaujímavý rukopis zo 16. storočia (Cristobal Cabrera, Sancti evangelii quadriga; Biblioteca Apostolica Vaticana, Vat.lat. 1164), ktorý obsahuje synopsu s teologickou agendou, argumentujúcu za nahradenie tradičných harmonických evanjelií synoptickými. Voľba synopsií namiesto harmónie má svoje korene čiastočne vo vývoji latinského prekladu harmonického evanjelia Diatessaron, ale najmä v recepcii Monotessaron od Jeana Gersona. Okrem toho sa prvé synopsie veľmi často opierali o princípy harmónie, ktoré rozvinul Augustín v jeho De consensus evangelistarum.

Kľúčové slová: Augustín, Cristobal Cabrera, evanjeliá, evanjeliové harmónie, synoptické evanjeliá, Jean Gerson, stredoveké rukopisy, Petrus de Rivo

Abstract
In the previous research, the beginnings of the Gospel synopsis have very often been dated back to the latter half of the 16th century. The aim of this study is to go beyond that and study the very origins of the Gospel synopsis as a literary genre. Firstly, it gives an overview of the history of the western Gospel harmonies. Secondly, it will provide an inventory of renaissance Gospel harmonies which are compiled in the form of a synopsis. Thirdly, these synopses are analyzed to trace their sources in earlier harmonies. There are two unexplored 15th century manuscripts (Mainz, Wissenschaftliche Stadtbibliothek, Hs I 83; Chicago, Newberry Library, MS 161) as well as the recently studied Monotessaron of Petrus de Rivo, which all demonstrate that the history of the Gospel synopsis begun before the Reformation era. Furthermore, there is an interesting 16th-century manuscript (Cristobal Cabrera, Sancti evangelii quadriga; Biblioteca Apostolica Vaticana, Vat.lat.1164), which includes a synopsis with a theological agenda, arguing for the replacement of the traditional harmony with a synopsis. The choice for a synopsis instead of harmony has its roots partly in the developments of the Latin Diatessaron, but mostly in the reception of Jéan Gerson’s Monotessaron. Furthermore, the first synopses very often relied on the principles of harmony developed by Augustine in his De consensus evangelistarum.

Keywords: Augustin, Cristobal Cabrera, Gospels, Gospel harmonies, Gospel synopses, Jéan Gerson, medieval manuscripts, Petrus de Rivo